7 december 2018

Nederlandse merken worden gezien als de meest innovatieve van Europa

Op 6 december presenteerden WPP en Kantar de BrandZ™ ranglijst, met Nederlands’ 30 meest waardevolle merken. Disruptieve ‘nieuwe reuzen’ en iconische merken staan zij aan zij in deze eerste Nederlandse versie van de BrandZ Top 30.

De BrandZ Top 10 meest waardevolle Nederlandse merken 2019
Nederlandse merken worden gezien als de meest innovatieve van Europa
Nederland houdt haar lange traditie als een van ‘s werelds belangrijkste handelsnaties in ere. Nederlandse merken blijken een klasse apart, als je ze vergelijkt met de rest van Europa. De 30 meest waardevolle Nederlandse merken zijn samen goed voor een totale merkwaarde van $93 miljard, zo blijkt uit het BrandZ rapport. De Nederlandse Top 30 vertegenwoordigt daarmee een hogere merkwaarde dan die van grotere economieën, zoals Spanje, Italië, Australië en Indonesië. Kijk je naar de totale BBP, dan is de Nederlandse Top 30 bovendien verhoudingsgewijs groter dan de Top 30 van Engeland, Duitsland of Frankrijk. 
Innovatief
Consumenten beoordelen Nederlandse merken als zeer innovatief. Daarmee evenaren we Duitsland en laten we de meeste andere Europese landen achter ons. Home-grown tech brands, zoals Thuisbezorgd.nl (nr. 12, $1.05 miljard) en Booking.com (nr. 3, $11.87 miljard) veranderen de manier waarop Europese consumenten eten en reizen. De Nederlandse innovatiedrang maakt ook dat relatieve nieuwkomers op de markt, zoals file-transferring website WeTransfer en Additive Industries, een leider in 3D printing, kunnen excelleren in hun branches. 
De sterkste Nederlandse merken: een mix van oud en nieuw
De BrandZ ranglijst is vastgesteld op basis van miljoenen interviews met consumenten, in combinatie met een uitgebreide financiële analyse van de merken. BrandZ doet dit al 13 jaar lang wereldwijd, maar dit jaar voor het eerst specifiek voor Nederlandse merken.
Nederland profiteert van het feit dat ze een unieke mix aan merken in huis heeft - sommige zijn iconisch en hebben een hele geschiedenis, andere zijn net begonnen en in korte tijd enorm gegroeid. De succesvolle opmars van nieuwe merken als Thuisbezorgd.nl en Booking.com in de Top 30 laat goed zien hoe ondernemend Nederland is. Tegelijkertijd zien we in de Top 30 een geliefd biermerk als Brand (nr. 29, $120 miljoen) terug, meteen het oudste merk in alle BrandZ ranglijsten wereldwijd.


Het hele rapport en de ranglijst met Nederlands’ 30 meest waardevolle merken bekijkt u hier.

Voor meer informatie :